lördag 5 mars 2011

Hur långt bort är Australien?

En flygresa mellan Stockholm och Sydney tar 18 timmar och 18 minuter enligt flygtid.se. På 18 timmar och 18 minuter här hemma hinner jag inte göra så mycket. Nu är klockan 14.10, 18 timmar och 18 minuter (vilket bra tal) senare så kommer den att vara (fan det är svårt att inte börja räkna "...25" efter att man kommit till 24!) 8.28 på morgonen imorgon. Då kommer jag att ha åkt till Södertälje och firat farmor, kommit hem, kanske träffat Daniel annars bara hängt framför datorn... och ja, sovit lite.

Eller tagit mig till Australien. Resan är alltså inte så stor i jämförelse med vad jag, hur ska jag säga, "missar" här hemma. Australien är alltså bara en släktträff och lite sömn bort. I aktivitet räknat.

Förutsatt att man åker med flygplan alltså.

Det vill jag nu inte göra. Jag vill åka med tåg. (Ja, och med båt! Jag vet att det är vatten där. (Hur coolt vore det inte med undervattenståg?)) Med tåg är det lite (jävligt) mycket längre bort. Då tar det inte bara en släktträff och lite sömn att komma till Australien. Då tar det kanske ett halvår. Dessutom verkar båtförbindelserna vara lite knepiga. Man bör säkert räkna med ett år för att planera hela grejen också.

Den billigaste resan när jag sökte på flygresor.se från Stockholm till Sydney (tur och retur) kostade ungefär 10.000. (Okej då, resan kanske tar lite längre tid än 18 timmar pga mellanlandningar. Här skulle det ta 29 timmar och 25 minuter (men då är jag fortfarande bara inne på 19.35 imorgon, på väg hem från spelkvällen hos Axel kanske...)) Hur  mycket tror ni det kostar att åka tåg genom Europa, Asien, och sen båt till Oceanien? Några mål flygplansmat byts ut till många många mål. Samt sovplatser.

Det är alltså både dyrare och tar längre tid. (Ja, det där med längre tid är ju inte så krångligt, klart att det tar längre tid.) Varför vill man då göra det? (Man = jag, så klart)

Jo, men, hur långt är det till Australien egentligen? Är det en och en halv dag? Är det ett halvår? Är det en internetuppkoppling bort? Sanningen är väl att det är allt det där. Men om man åker flyg så skippar man allt som ligger mellan en och dit man åker. Platserna blir alltså bara så långt bort som flygresan tar. De ligger inte där de ligger på kartan. Det är i alla fall min känsla när jag har rest lite. Som när man åkte tunnelbana till olika stationer och inte förstod hur de hängde ihop. Det här är alltså en resa som är som när man först gick mellan de olika stationerna och fattade hur Stockholm hänger ihop, hur stora eller små avstånden är. Man kände sig lite mer hemma här, och lite mognare som visste hur allt hängde ihop.

Snart kommer fler blogginlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar